Happy

 

Ik krijg de laatste jaren steeds minder kerst- en nieuwjaarskaarten. Dat kan aan mij liggen. Misschien ben ik niet meer zo geliefd als vroeger, maar ik denk dat er wat anders aan de hand is. Ik ontvang namelijk in toenemende mate ‘beste wensen’ via digitale kanalen: mailtjes, filmpjes, apps, etc. Grofweg de helft daarvan is afkomstig van uiteenlopende commerciële organisaties die hopen met hun gelukwensen een wit voetje bij me te halen. In sommige gevallen, zoals bij Wehkamp, leidt de wens tot kromme tenen.

De andere helft van de digitale nieuwjaarspost komt van familieleden, vrienden en collega’s. Het valt me op dat hun gelukwensen steeds creatiever en professioneler worden: grappige video’s, bewerkte foto’s met tekst, ingenieuze collages.

Bij alle digitale wensen springen er twee zaken uit. Het gebruik van emoji’s en van Engelse termen. De meest gebruikte emoji’s zijn de smiley, de kerstboom en de champagneglazen. De klassieke wens ‘prettige kerstdagen en gelukkig nieuwjaar’ kan tegenwoordig worden overgebracht met drie of vier symbooltjes. Lekker makkelijk.

Het meest gebruikte Engels woord is zonder twijfel ‘happy’. Het bijzondere van het woord happy vind ik dat het niet alleen vrolijk betekent, maar ook vrolijk klinkt. Maar het heeft ook iets oppervlakkigs.  Als je kijkt naar de oorspronkelijke betekenis van het woord happy, stuit je op het oud-Noorse woord ‘hap’ wat staat voor ‘fortune’, of ‘lucky’. Die oorspronkelijke betekenis lijkt meer te verwijzen naar geluk hebben, dan naar gelukkig zijn. Het Nederlandse woord geluk heeft beide aspecten in zich. Zowel het fortuinlijk zijn als het gevoel van welbevinden en tevredenheid. Ik heb het idee dat we met de term ‘gelukkig nieuwjaar’ toch vooral dat laatste bedoelen. Je wenst je dierbaren en vrienden een goed en voorspoedig jaar toe, meer dan dat ze ‘in de prijzen vallen’.

Wat dat laatste betreft is het wel weer opvallend dat er juist met Oud en Nieuw een ware wedloop is op de loterijen. Kennelijk hebben we aan al die gelukwensen van familieleden, vrienden en bedrijven niet genoeg. We proberen het geluk een handje te helpen door massaal loten te kopen. Het zou toch mooi zijn als je het nieuwe jaar kon beginnen met een hoofdprijs, een fortuin. Het oude gezegde leert ons dat geld niet gelukkig maakt, maar ja, het is natuurlijk wel heel plezierig om het nieuwe jaar te kunnen starten met een goed gevulde bankrekening.

Dat alles hebben ze bij de banken goed begrepen. In het nieuwe jaar zullen de geldautomaten van de samenwerkende grote banken een nieuw jasje krijgen. De nieuw pin-automaat gaat ‘geldmaat’ heten. En om met de tijd mee te gaan, hebben ze de geldmaat voorzien van een emoji, een smiley.

 

Niet heel erg origineel, want Amazon, Danone, Tui, Bookspot en vele andere organisaties gingen de banken al voor met het gebruik van een smiley in hebt, hun logo.

 

Maar goed, dat mag de pret niet drukken. De boodschap is duidelijk: ook het pinnen wordt happy in 2019.

Wat mij betreft is dit beeld te simpel en het zal voor velen zelfs pijnlijk zijn. Geld is geen reisje, snoepje of toetje. Als je weinig geld  hebt, vergaat het lachen je al snel. Daar hadden de banken wel wat meer rekening mee mogen houden.

Hoe dan ook, ik wens iedereen -gelukhebbers en gelukzoekers-  een goed 2019 toe.

Geef een reactie